MENÜ

Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik

Psikolojik danışmanlık ve rehberlik, öğrencinin fiziksel, duygusal, zihinsel ve sosyal yönlerini tanımasına, yeteneklerini keşfetmesine ve karşılaştığı zorlukları yönetebilmesine yönelik profesyonel bir destek sürecidir.

ALKEV Özel İlkokulu Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Birimi (PDR), çalışmalarını gelişimsel ve önleyici rehberlik modeliyle şekillendirir. Bu modelde gelişimsel rehberlik, öğrencinin yalnızca sorunlarına değil, potansiyelini geliştirmesine odaklanır. Önleyici rehberlik ise problemleri ortaya çıkmadan önce fark edip çözmeyi hedefleyen bir yaklaşım sunar.

HEDEFİMİZ

Psikolojik danışmanlık ve rehberlik (PDR) hizmetlerimiz, her öğrencinin bireysel farklılıklarına kapsayıcı yaklaşarak psikolojik ve sosyal gelişimlerini desteklemeyi hedefler. Bu süreç, etkili iletişim ve problem çözme becerilerini ön planda tutarak, öğrencilerin kendilerini ifade etmelerine ve zorluklarla başa çıkmalarına yardımcı olmayı amaçlar. Bu amaca ulaşmak için, okul çalışanları, aileler ve toplumla işbirliği içinde, her çocuğun yaşam boyu öğrenme sürecinde ihtiyaç duyduğu bilgi ve becerileri kazanmasını ve potansiyelini en üst düzeye çıkarmasını teşvik ediyoruz. Öğrencilerimizin problem çözme, karar verme ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirerek, empati sahibi ve çevrelerine duyarlı, öz disiplinini sağlayan, kendini tanıyabilen mutlu bireyler olarak yetişmelerini destekliyoruz.

İLKELERİMİZ

ALKEV Özel İlkokulu Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik (PDR) Birimi olarak, öğrencilerin psikolojik, sosyal ve duygusal gelişimini desteklemeyi amaçlayan prensiplerimizle; öğrencilerimizin sağlıklı bir birey olarak gelişimlerini tamamlayıp kendini gerçekleştirme yolunda ilerlemelerini hedeflemekteyiz. Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik hizmetlerimizin başlıca ilkeleri:

  1. Bireysel Farklılıklara Saygı: Her öğrencinin kişisel, duygusal, sosyal ve akademik özellikleri farklıdır. Rehberlik hizmetleri, bu farklılıklara saygı göstererek her öğrencinin kendine özgü ihtiyaçlarını dikkate alır.
  2. Gizlilik İlkesi: Öğrencilerin psikolojik danışmanlık ve rehberlik hizmetlerinde paylaştıkları bilgiler gizli tutulur. Bu, öğrencilerin güvenle paylaşım yapmalarını sağlar.
  3. Öğrenci Merkezlilik: Psikolojik danışmanlık ve rehberlik hizmetlerinde temel odak öğrencilerdir. Tüm çalışmalar, öğrencilerin iyiliği ve gelişimi için yapılır.
  4. Süreklilik İlkesi: Psikolojik danışmanlık ve rehberlik hizmetleri bir defalık değil, öğrencinin eğitim süreci boyunca devam eden bir destek hizmetidir.
  5. Eşitlik ve Adalet İlkesi: Psikolojik danışmanlık ve rehberlik hizmetleri tüm öğrencilere eşit ve adil bir şekilde sunulur. Her öğrenciye aynı özen gösterilir.
  6. Önleyici ve Koruyucu Olma: Psikolojik danışmanlık ve rehberlik hizmetleri, sorunlar ortaya çıkmadan önce önleyici ve koruyucu çalışmalar yapmayı hedefler. Bu sayede öğrencilerin karşılaşabileceği problemler en aza indirgenir.
  7. Gelişimsel Yaklaşım: Psikolojik danışmanlık ve rehberlik hizmetleri, öğrencilerin sadece sorunlarına odaklanmaz, aynı zamanda onların kişisel, sosyal ve akademik gelişimini desteklemeye çalışır.
  8. İletişim, İşbirliği ve Koordinasyon: Psikolojik danışmanlık ve rehberlik hizmetlerinde öğretmenler, veliler ve okul yönetimi ile iletişim içinde olunur, işbirliği yapılır, onlarla koordineli çalışılır.
  9. Planlı ve Organize Olma: Uygulanan psikolojik danışma ve rehberlik programı organize edilmiş ve planlanmış bir müfredata sahiptir.
  10. Bilimsel Bilgiye Dayanan Çalışmalar: Verilen hizmetlerde bilimsel veri ve bilgi esas alınır. Bu amaçla test, envanter, gözlem vb. çalışmalar yapılır.

Bu ilkeler, öğrencilerin sağlıklı bir şekilde gelişimlerini desteklemek ve okuldaki potansiyellerini en iyi şekilde ortaya koymalarına yardımcı olmak için psikolojik danışmanlık ve rehberlik çalışmalarımızın temelini oluşturmaktadır.

ÖĞRENCİLERE YÖNELİK ÇALIŞMALAR

Tanıma, Değerlendirme ve Geliştirme Çalışmaları:
Öğrencilerin duygusal, sosyal ve ilişkisel yönlerini kapsamlı bir şekilde tanımak amacıyla çeşitli testler, envanterler ve gözlem yöntemleri kullanılarak gerçekleştirilen bilimsel çalışmalardır. Bu çalışmalar, okul psikolojik danışmanı tarafından yürütülür ve elde edilen veriler doğrultusunda öğrenciye geri bildirimler sağlanır. Ardından, öğrencinin ihtiyaçlarına uygun gelişim planları hazırlanarak, bireysel potansiyelinin en üst düzeye çıkarılması hedeflenir.

Sınıf Rehberlik Dersleri:
Her bir öğrenci, sınıf ortamında gelişimsel rehberlik dersleri kapsamında düzenli olarak okul psikolojik danışmanları tarafından desteklenmektedir. Bu derslerde, öğrencilerin kişisel, sosyal ve duygusal gelişimlerine yönelik konular ele alınır. Ayrıca, özgüven, sorumluluk alma ve karar verme becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlikler gerçekleştirilir.

Bireysel Öğrenci Görüşmeleri:
Öğrencilerin kişisel, duygusal ve ya sosyal ihtiyaçlarına yönelik bireysel psikolojik danışma hizmeti sunulur. Bu görüşmeler, öğrencinin iç dünyasını anlamasına, kendini ifade etmesine ve karşılaştığı zorluklarla başa çıkmasına yardımcı olmak amacıyla planlanır. Öğrenciler, bu süreçte stres yönetimi, duyguları fark etme ve ifade etme, arkadaşlık ilişkileri ve kendine güven gibi alanlarda destek alabilirler.

Okula Uyum Çalışmaları:
Yeni başlayan öğrencilerin okula daha kolay adapte olmasını sağlamak için bireysel ve grup çalışmaları düzenlenir. Bu çalışmalarla, öğrencilerin okul ortamına hızlı ve sağlıklı bir şekilde uyum sağlamaları hedeflenir. Yeni arkadaşlar edinmeleri, okul kurallarını öğrenmeleri ve sosyal uyum süreçlerinin kolaylaştırılması amacıyla çeşitli etkinlikler gerçekleştirilir.

Grupla Psikolojik Danışma Çalışmaları:
İletişim becerileri, arkadaşlık ilişkileri, atılganlık ve sosyal beceriler gibi konularda, benzer sorunlar yaşayan öğrencilerle okul psikolojik danışmanı liderliğinde grupla psikolojik danışma çalışmaları yapılır. Bu grupla psikolojik danışma çalışmaları, öğrencilerin yaşadıkları zorluklarda yalnız olmadıkları hissini güçlendirir ve ortak deneyimler üzerinden birbirlerine destek olmalarını sağlar. Grup dinamikleri içerisinde empati geliştirme ve birlikte problem çözme becerileri üzerinde çalışılır.

Akademik Başarı İzleme Çalışmaları:
Öğrencilerin hedef belirleme, bu hedeflere ulaşma sürecinde ilerleme kaydetme, zaman yönetimi, motivasyon, verimli ders çalışma alışkanlıkları gibi konularda desteklenmelerini amaçlayan bireysel ve grup çalışmalarıdır. Bu çalışmalar, öğrencilerin akademik başarılarını artırmalarına ve öğrenme süreçlerinde daha etkin olmalarına yardımcı olmak için planlanır.

Kariyer Danışmanlığı:
İlkokulda kariyer danışmanlığı, öğrencilerin ilgi alanlarını, yeteneklerini ve potansiyellerini keşfetmelerine yardımcı olmayı amaçlayan temel çalışmalardır. Bu süreçte, gelişim dönemine uygun olarak somut ve keşif odaklı etkinlikler düzenlenir. Öğrenciler, kendilerini tanıma etkinlikleri, meslek tanıtım günleri, kariyer; ilgi, yetenek ve beceri ilişkisine yönelik sınıf rehberlik dersleri gibi çeşitli faaliyetlerle farklı meslekleri ve kendi ilgi, yetenek ve becerilerini öğrenir. Bu şekilde, öğrenciler gelecekteki meslek seçimleri için sağlam bir temel oluşturmuş olur.

Pano, Afiş Çalışmaları:
Okul genelinde farkındalık yaratmak amacıyla hazırlanan pano ve afiş çalışmaları, öğrencilerin dikkatini çekebilecek önemli konulara yönelik bilgi vermeyi amaçlar. Özellikle sosyal beceriler, zaman yönetimi, stresle baş etme gibi konulara odaklanılarak, görsel materyallerle desteklenen bu çalışmalar, öğrencilerin bireysel gelişimlerine katkı sağlar ve psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin erişilebilirliğini artırır.

VELİLERE YÖNELİK ÇALIŞMALAR

Bireysel Veli Görüşmeleri:
Öğrencilerin çeşitli alanlarda gelişimlerini takip etmek, gözlemleri aktarmak ve veli-öğretmen-öğrenci işbirliğini sağlama amacı ile veli ile yapılan görüşmelerdir. Görüşmeler randevu sistemi ile gerçekleştirilir.

Konferans ve Söyleşiler:
Öğrencilerin duygusal, sosyal, mesleki ve bireysel gelişimleri hakkında velilere yönelik bilgilendirici içeriklerin sunulduğu seminerlerdir. Bu etkinlikler, okul psikolojik danışmanı veya alanında uzman kişiler tarafından düzenlenerek, velilerin çocuklarının gelişim süreçlerine dair farkındalık kazanmalarını ve destekleyici bilgi edinmelerini sağlamayı amaçlar.

Veli Atölyeleri:
Öğrencilerin gelişim dönemine ve ebeveynlerin ihtiyaçlarına göre belirlenen konular üzerinde, velilerin günlük yaşam pratiklerine uyum sağlayabilecekleri etkinlikler ve uygulamalar içeren atölyelerdir. Bu atölyeler, okul psikolojik danışmanı veya alanında uzman kişiler tarafından gerçekleştirilerek, velilerin çocuklarının gelişim süreçlerine destek olmalarını ve etkili ebeveynlik becerilerini geliştirmelerini amaçlar.

Bültenler:
Öğrencilerin duygusal, sosyal, mesleki ve bireysel gelişimleriyle ilgili çeşitli konularda velilere yönelik bilgilendirici, pratik ve uygulanabilir öneriler sunmak amacıyla hazırlanan yazılardır. Bu bültenler, velilerin çocuklarının gelişim süreçlerini daha iyi anlamalarına ve desteklemelerine yardımcı olmak için oluşturulmaktadır.

Film Gösterimleri ve Psikolojik Film Analizi:
Öğrencilerin duygusal, sosyal, mesleki ve bireysel gelişimleriyle ilgili olarak seçilen bir filmin izlenmesinin ardından, okul psikolojik danışmanı veya alanında uzman bir kişi tarafından, öğrencilerin gelişim süreçleri ve ebeveynlik becerileri gibi çeşitli konularda psikolojik analizler yapılır ve velilere yönelik önerilerde bulunulur. Bu süreç, filmin içeriği üzerinden derinlemesine düşünme ve gelişim konularında farkındalık oluşturma fırsatı sunar.

ÖĞRETMENLERE YÖNELİK ÇALIŞMALAR

Bireysel Öğretmen Görüşmeleri:
Öğretmenlerle düzenli bireysel görüşmeler yapılarak, öğrencilerin gelişim süreçleri izlenir. Gizlilik ilkesi gözetilerek, bu süreçte elde edilen veriler doğrultusunda koordineli çalışmalar planlanır.

Grup/Zümre Toplantıları:
Zümre toplantıları aracılığıyla, öğrencilerin gelişimlerini takip etmek amacıyla akran desteği ve konsültasyon çalışmaları gerçekleştirilir. Bu toplantılarda, takip ve destek süreçleri etkili bir şekilde yürütülür.

Öğretmen Eğitimleri/Seminerler:
Öğretmenlerin kişisel ve profesyonel gelişimlerine katkı sağlamak amacıyla, hizmet içi eğitim dönemlerinde ve belirli zaman dilimlerinde psikolojik iyi oluş süreçlerine yönelik destekleme çalışmaları düzenlenir.

Bültenler:
Öğretmenlerin eğitim süreçlerine ve gelişimlerine dair bilgilendirici içeriklerin sunulduğu bültenler hazırlanarak, öğretmenlerin mesleki bilgi ve becerilerini artırmaları hedeflenir. Bu bültenler, güncel bilgiler ve pratik önerilerle öğretmenlerin desteklenmesini amaçlar.

ALKEV İLKOKULUNDA DAVRANIŞ GELİŞTİRME

ALKEV İlkokulu Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Birimi olarak, ALKEV Özel Okullarının temel değerleri doğrultusunda öğrencilerin sağlıklı bir şekilde davranış kazanmasını ve gelişmesini desteklemekteyiz. ALKEV’li Olmanın İlkeleri, öğrencilerin yalnızca akademik başarıya değil, aynı zamanda karakter gelişimine ve yaşam becerilerine de odaklanmalarını sağlar. Bu ilkeler, bireylerin sosyal hayatlarında etkili bir şekilde var olmalarını ve topluma katkıda bulunmalarını sağlamak için önemlidir.

ALKEV’Lİ OLMANIN İLKELERİ

  1. Saygı: ALKEV’li öğrenciler, arkadaşlarına, öğretmenlerine ve okul personeline saygılı davranarak sağlıklı bir iletişim ortamı oluştururlar. Saygı, okul kültürünün temel taşlarından biridir ve her bireyin değerli olduğunu kabul etmeyi içerir.
  2. Sevgi: Kendimizi, ailemizi, arkadaşlarımızı ve öğretmenlerimizi severiz. Bu, empati ve dayanışma duygusunu pekiştirir ve ilişkilerimizi güçlendirir. Üzme veya kırma potansiyeli taşıyan ifadelerden kaçınmak, sağlıklı sosyal etkileşimlerin temelidir.
  3. Nezaket: Selamlaşma, özür dileme ve teşekkür etme gibi nezaket kurallarına uymak, sosyal ilişkilerin düzgün bir şekilde ilerlemesine katkıda bulunur. Bu davranışlar, diğer bireylerle olan etkileşimleri olumlu yönde etkiler.
  4. Dürüstlük: Dürüst olmak, hem kişisel ilişkilerde hem de akademik süreçlerde güvenilir bir birey olmamızı sağlar. Dürüstlük, başkalarına olan saygının bir göstergesi ve güçlü bir karakter özelliğidir.
  5. Şiddetten Uzak Durma: ALKEV’li öğrenciler, şiddet içeren davranışlardan kaçınarak, sorunlarını iletişim yoluyla çözmeyi öğrenirler. Bu ilke, barışçıl bir okul ortamı yaratmaya katkıda bulunur.
  6. Duyarlılık: Çevreye duyarlı olmak, bireylerin doğaya ve topluma karşı sorumluluk hissetmelerini sağlar. Çevre temizliğine katkıda bulunmak, bu duyarlılığı geliştiren pratiklerden biridir.
  7. Özen: Okulumuzun ve arkadaşlarımızın eşyalarını korumak, sahip olduğumuz değerlere saygı duymayı ve onları iyi kullanmayı ifade eder. Bu davranış, birlikte yaşamanın temel kurallarından biridir.
  8. Sorumluluk: Öğrenciler, öğretmenlerin verdiği ödevleri eksiksiz ve zamanında yaparak kendiliklerinden sorumluluk almalıdırlar. Kampanya başlatmak veya projelere öncülük etmek gibi aktiviteler, sorumluluk bilincini pekiştirir.
  9. Zaman Yönetimi: Derslere girme zamanına dikkat etmek, öğrencilerin disiplinli bir yaşam sürmelerini sağlar. Bu, başarılı bir eğitim hayatının önemli bir parçasıdır.
  10. Uygun Giyim: Okulun belirlediği kılık kıyafet kurallarına uymak, okulun disiplinine saygı göstermenin yanı sıra, bireylerin toplumsal normlara da uygun hareket etmelerini sağlar.
  11. Katılım: Okul etkinliklerine katılım göstermek, sosyal ilişkilerin güçlenmesine ve okula bağlılığın artmasına yardımcı olur. Etkinlik kurallarına uygun davranmak, grup içinde uyum ve işbirliği sağlar.
  12. Yardımseverlik: Gereksinim duyan insanlara yardım etmek, toplumsal dayanışmayı güçlendirir ve ALKEV’li öğrencilerin empati becerilerini geliştirmelerine yardımcı olur.
  13. İyi İnsan Olma: İyi bir insan olmayı önemsemek, bireylerin toplumda saygın bir yer edinmelerini sağlar. Bu ilke, insan ilişkilerinde olumlu bir etki yaratır.
  14. Öğrenme ve Araştırma: Öğrenmeyi sevmek ve yeni konulara merak duymak, bireylerin bilgiye açık olmalarını ve kendilerini sürekli geliştirmelerini sağlar. Araştırmak, eleştirel düşünme becerilerini geliştirmek için önemlidir.

Bu ilkeler, ALKEV’li öğrencilerin sadece akademik başarıya değil, aynı zamanda güçlü karakter özelliklerine sahip bireyler olmalarını sağlamak amacıyla oluşturulmuştur. Bu değerlerle harmanlanan bir eğitim süreci, öğrencilerin topluma faydalı, etik değerlere sahip, sorumlu ve saygılı bireyler olarak yetişmelerini destekler.

ALKEV’Lİ OLMANIN İLKELERİ DAVRANIŞ GELİŞTİRME BASAMAKLARI

ALKEV Özel İlkokulu, öğrencilerine olumlu davranış kazandırmak ve olumsuz davranışların sönümlenmesini sağlamak amacıyla sistematik bir yaklaşım benimsemektedir. Bu süreç, aşağıdaki kademeli çalışmalardan oluşmaktadır:

  1. Sözel Uyarı: Öğrenci, ilgili ders öğretmeni tarafından olumlu bir şekilde sözel olarak uyarılır. Bu aşama, öğrencinin davranışını fark etmesi için ilk adımdır.
  2. Davranışın Değerlendirilmesi: İlgili ders öğretmeni, öğrenciyle davranışının nedenleri hakkında bir görüşme yapar ve bu görüşme sonucunda bir kararlar formu doldurulur. Aynı zamanda, öğretmen veliyi bilgilendirir, böylece aile de sürece dahil edilir.
  3. PDR Uzmanı ile Görüşme: Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) uzmanı, öğrenci ile bireysel bir görüşme yaparak davranış problemini anlamaya çalışır. Bu aşamada, bir müdahale programı oluşturulur ve veli süreç hakkında bilgilendirilir.
  4. Ortak Görüşme: PDR uzmanı, ilgili öğretmenle birlikte öğrenciyle bir görüşme yapar. Bu görüşme sırasında öğrenci bir sözleşme imzalar. Aile, PDR uzmanı tarafından bilgilendirilir ve öğrenci, davranışıyla ilgili bir çıktı hazırlayarak sınıfta sunar.
  5. Yaptırım Süreci: Kademe müdür yardımcısı, ilgili öğretmen ve PDR uzmanı, öğrenciyle bir görüşme gerçekleştirir. Bu görüşmede, davranışın sonuçları ve yaptırımları belirlenir. Son olarak, veliye bir mektup hazırlanarak aileye iletilir.

Bu aşamalar, öğrencilerin davranışlarını olumlu yönde geliştirmelerine yardımcı olurken, ailelerin de süreçte aktif rol almasını sağlar. ALKEV Özel İlkokulu olarak, öğrencilerimizin sosyal ve duygusal gelişimlerini desteklemeyi hedefliyoruz.

BÜLTENLER

1. Sınıfa Merhaba” rehberlik bülteni için tıklayın.


Yeni Bir Okula Merhaba” rehberlik bülteni için tıklayın.


Çocukların Ders Çalışma Problemlerine Yönelik Öneriler” rehberlik bülteni için tıklayın.


Ödevde Aile Desteği” rehberlik bülteni için tıklayın.